Om mina tidigare viktnedgångsmetoder

Jag har som sagt pendlat otroligt mycket i vikt. Det började när jag var kanske femton, då jag testade viktväktarna och gick ner massor. Sedan gick jag raskt upp mer än jag gått ner. Därefter har jag testat lite olika. Jag har pendlat upp femton kilo, ner femton, upp tjugo, ner femton, upp tio och så vidare, ända sedan jag var femton. Det låter ju sjukt. Och jag tror att det bästa är att äta lite av varje och räkna kalorier, varför jag tycker att viktklubb.se passar mig bäst, även om jag testat det två gånger tidigare i år och tröttnat efter någon månad. Det handlar om att inte tröttna, då klarar man det. Och därför hjälper den här bloggen väldigt mycket.

Men nu lite om de olika sätten jag testat:



Viktväktarna har jag nog testat i fyra olika omgångar tror jag. Jag har gått ner med lyckade resultat. Första gången gick jag ner kanske tio kilo under ganska kort tid, andra gången minns jag inte. Senaste gången var för cirka tre år sedan, då jag gick ner totalt 15 kilo. Som jag sedan gick upp igen med råge, när jag tröttnat efter något halvår. Det är väldigt lätt att gå upp och svårt att gå ner, som vi nog alla vet.
Jag vill inte testa viktväktarna igen i framtiden, även om jag vet att det funkar.

Fördelen kan vara att man tvingas väga sig inför någon annan, vilket kan fungera som en sporre. Jag tror att vilken metod man än väljer, funkar bara man håller sig till den. Men mötena har jag haft väldigt svårt för, de har inte peppat mig utan bara gett en obehaglig sektkänsla jag inte tycker om. Jag har nästan aldrig gått på dem, och då betalar man ju i princip 100 kronor enbart för att väga sig - känns lite onödigt. Deras choklad som man bara kan köpa på centrena är dock ruggigt god och innehåller nästan inga kalorier/points, men dem kan man köpa ändå om man vill. Jag tycker också det känns omodernt att de ser fett som en styggelse, dessutom känns pointsen inte riktigt applicerbara i verkligheten - att kolla kalorier på förpackningar ger ju exempelvis inte mycket om du räknar points.

Men som sagt - jag har testat viktväktarna många gånger och visst har det funkat, men det har blivit för projektartat att ta sig dit. Och jag dissar pointsen.



Jag har testat itrim en gång, år 2007. Jag gick ner 18 kilo under våren (från typ februari till juni tror jag). Detta skedde genom inledande 10 veckor på enbart deras pulver, därefter väldigt lite kost. Itrim tycker också att fett är en styggelse - OMODERNT och o-hett! Även där kändes mötena lite sektartade och jag tröttnade snabbt på dem. Jag tycker det är töntigt att så många blir bokstavstroende också, alltså typ inte vågar äta en matsked vaniljkesella till stekta äpplen, eftersom det "innehåller så mycket kalorier". Sådan extrem besatthet vänder oundvikligen vid någon punkt, och förvandlas till någon slags motreaktion - man äter massor istället, och går upp igen. jag har hört från FLERA personer att de skött itrim jättebra och gillat det inledningsvis, men sedan gått upp massor igen. Man får i sig för lite kalorier under pulverperioden och därefter, vilket gör att man går upp i ett nafs när man börjar äta på en normal nivå igen.
Deras gym är dessutom galet dåligt, bara cirkelträning. Man kör tre varv och byter maskin var 30:e sekund, då en röst säger "BYT MASKIN". De har inget annat att välja på: inga pass, inga fria löpband eller så. Det är en träningsform man snabbt tröttnar på och som är väldigt oinspirerande - särskilt som de ofta spelar dålig musik (och på för låg volym).
Gud så negativt det här blev, men det är tyvärr sådan min bild blev efter att ha testat deras grej.
Det som är bra, är att de peppar en och att man rasar i vikt. Jag gick upp 20 kilo på ganska kort tid efter itrim. Ner 18 (och mådde piss under tiden) och upp 20 alltså. Och det är inget jag skyller på itrim, förstås. Men svältkost fungerar inte för mig i längden.

LCHF-kost

Förra sommaren testade jag LCHF-kost, mer eller mindre. Jag uteslöt alltså kolhydrater på vardagarna, och åt mer fett istället. Jag var inte extremt noggrann på något sätt, men gick väl ner 7 kilo kanske. Det fungerar med LCHF, man får äta god mat. Men det fungerar inte för mig, jag tröttnade ganska snabbt. Även i våras försökte jag mig på det en sväng, men kände även då hur snabbt jag tröttnade. Antagligen för att det är så mycket gott man får avstå ifrån. Så LCHF är en metod jag faktiskt tror på - men som bara inte passar för mig.




Nu kör jag Viktklubb.se, och tror verkligen att det funkar bara man ser till att fortsätta under en längre period. På viktklubb lägger jag in allt jag äter varje dag och de räknar ut hur mycket kalorier det innehåller. De första veckorna kan det vara lite meckigt, men man vänjer sig snabbt och kan spara de måltiderna man äter ofta som recept, så att man slipper lägga in alla ingredienser separat varje gång.
Med hänsyn till vikt, längd, ålder och kön, räknar viktklubb ut hur mycket jag ska äta per dag, utifrån en viktprofil jag själv ställer in (delmål). Nu har jag ju t.ex målet 8 kilo på 9 veckor och för att klara detta har viktklubb räknat ut att jag bör äta 1300 kalorier per dag. Vad jag fyller kalorierna med är upp till mig, jag får alltså äta kolhydrater också. Det känns väldigt skönt, och som något jag kan hålla i längden.
De dagar jag tränar lägger jag in träningen och viktklubb räknar ut hur mycket jag förbränt under träningen, och alltså hur mycket extra jag kan äta och fortfarande uppnå samma viktnedgångsresultat.
Anledningen till att jag gillar viktklubb, är att det känns mer som en livsstilsförändring än en tillfällig nu-ska-jag-RASA-i-vikt-grej. När jag väl nått min målvikt i framtiden, så tänker jag fortsätta använda viktklubb under ett år, inom deras "hålla-nollan-program".
Det här är metoden jag hoppas ska bidra till min långvariga viktnedgång.

Och förhoppningsvis ska jag aldrig behöva leta fler metoder, eller kämpa vidare med detta i framtiden.
Jag ska klara det istället och tack vare viktklubb, mina vänner och den här bloggen ska jag nå mitt mål och hålla det för en lång tid framöver.

Puh, vilket långt inlägg det blev. Jag skrev i mitt tidigare inlägg ikväll hur oinspirerad jag känner mig. Men detta hjälpte faktiskt. Hoppas att ni också fick något ut av det. Vilka metoder har ni testat?

Kommentarer
Postat av: Pernilla

All the above, utom LCHF eftersom jag inte funkar överhuvudtaget utan kolhydrater. Hjärnan blir som sirap.



VV har jag väl kört 4-5 gånger, ner typ 10 kilo varje gång. Såklart upp lika mycket eller mer varje gång också!



Itrim har jag till och med jobbat på vid ett tillfälle men insåg att det inte var för mig. Ringa och jaga tjockisar för att få dom på infomöten, nej tack! Och som sagt. Träningen. Effektiv men gud, skjut mig va tråkig!



Viktklubb har jag också kört fram tills nyligen och tycker faktiskt om det. Det är meckigt att lägga in allt allt allt men man lär sig efter ett tag.



Nu känner jag att jag kan ha hyfsad koll utan att skriva ner exakt kcal antal. Skriver dock fortfarande ner vad jag äter och hur jag tränar i en tränings/matdagbok.



/Pernilla

2009-09-21 @ 12:07:28
URL: http://teatimedarling.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag har också provat LCHF och kom fram till att det inte var en metod för mig, inte GI heller. För mig passar kaloriräknandet och vara restriktiv när det gäller vitt bröd och vita kolhydrater. :)

2009-09-21 @ 14:02:42
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: kill calories

Pernilla: Nej, itrim är verkligen ingen hit, usch! jag är typ helt anti det. vad skönt att du känner att du typ kan kaloriräkna utantill. under din viktnedgång, hade du undantagsdag då?



Malin: Ja, samma här.fast inte överdrivet restriktiv, kaloriräknandet funkar helt enkelt bäst för mig :)

2009-09-22 @ 08:30:12
URL: http://killcalories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0