Äta ute + viktnedgång = omöjlig kombination?

Det blir ett inlägg till ikväll ändå, så jag inte glömmer att skriva om det här!

Svaret på min rubrik är NEJ enligt mig. Det går att gå ner i vikt och äta ute, så länge man kollar noga vad det man äter innehåller och lägger det på minnet. Jag köper lunch ute varje dag och ibland även middag. Inget fancy alltså, vi snackar inte restauranger (särskilt ofta), men caféer och lunchställen till exempel.

Några äta-ute-tips:

1.
Går du på restaurang? I de allra flesta fall går det att be om att få en maträtt tillredd på det sätt du vill. Nu plockar jag inte bort kolhydrater i den här viktnedgångsomgången, men jag har gjort det tidigare. Jag vet att de flesta matställena så gärna tar bort kolhydraterna åt dig och lägger till extra sallad istället. Det är så socialt accepterat att vilja gå ner i vikt idag, att ingen dömer dig. Bättre är väl att de tänker: "Den där personen tar hand om sig själv!" än att de tänker andra negativa tankar. Om de ens bryr sig. Det mesta är i ens huvud, åtminstone vill jag tro det.

2. Om du tycker om att köpa mat ute och tycker det känns trist med matlådor, så fråga dina kollegor/skolkamrater om tips på ställen. Testa några olika och hitta dina favoriter. Pressa inte i dig en äcklig tonfisksallad (som jag gjorde i våras ibland) om det finns ett ställe bredvid med världens godaste ceasarsallader. För att bara nämna ett exempel. För mig är det så viktigt att gåneriviktmat ska smaka gott, man vill ju inte behöva trycka i sig kokta grönsaker och mager fisk (om man inte tycker om det) bara för att en massa kilon ska bort. Min erfarenhet är att jag då bara tröttnar och förr eller senare återgår till gamla invanda matmönster. Och går upp alla kilon igen.

3. Ska ni gå ut och käka i ett gäng? Det kan kännas så trist att vara den som måste hålla på sig, och det kan verka hämmande i det sociala livet. Men antingen kan du träna den dagen, så att du faktiskt kan beställa den där pastarätten, eller titta om de har några bättre alternativ.

Det var alla tips jag kom på just nu, vet inte om de är nyttiga för någon eller om de mest fungerar som en påminnelse för mig själv.

Min poäng är åtminstone att jag har bestämt mig för att det inte ska kännas hemskt, tungt och tråkigt att gå ner i vikt den här gången. Det har jag känt så många gånger och det har aldrig funkat i längden. Därför har jag ej heller plockat bort kolhydraterna, som sagt, den här gången. Och det funkar när jag kör viktklubb och lägger in allt. Då ser jag precis vilken kalorimängd jag ätit och behöver inte gå runt och noja mig över att det har blivit för mycket. Obs, jag är inte sponsrad av viktklubb, även om det kanske kan låta så nu :D i wish, liksom. Haha.

Som sagt, för att kunna se viktnedgången som en livsstilsförändring och inte bara några månader av pina och pest, så måste jag få äta ute. Och äta gott utan att smälla i mig en massa daglig choklad och överäta som jag tidigare alltid gjort (fram tills för 11 dagar sedan, haha).

Dessutom avstår jag från alkohol (förutom igår!) under viktnedgången och vill således inte gå ut och frestas till alkoholförtäring. Därför känns det ännu viktigare att livet inte känns som en uppoffring. Då associerar jag sedan viktnedgång till något negativt och hämmande. Not good i längden.

Imorgon ska jag skriva om de olika viktnedgångsmetoder jag testat.
Äter ni mycket ute under viktnedgången eller avhåller ni er helt (inget fel med det heller tycker jag)?


Kommentarer
Postat av: Malin

Helt rätt! Viktnedgång är inget som ska ses som något kortsiktigt utan det handlar ju om en livsstilsändring. Och man kan äta ute och välja bra alternativ :) Jag äter ju sällan ute eftersom jag är student men jag lagar matlådor som jag tycker om och tar med mig till skolan.

2009-09-19 @ 10:01:31
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: Åsa

Mycket trevlig blogg!

2009-09-20 @ 09:10:13
URL: http://artificialgirl.blogg.se/
Postat av: kill calories

Malin: Ja, det har du rätt i. Jag är också student men har förmånen att ha ett halvtidsjobb vid sidan av, skönt. :) Men matlådor kan också bli goda, du får gärna lägga upp lite recepttips i din blogg och berätta lite vad du brukar äta, sådant är inspirerande tycker jag =)



Åsa: Tack!

2009-09-20 @ 20:56:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0