Novemberutmaningen för mig

Igår åt jag pizza, en stor chokladkaka, massa smågodis, kakor, lite mer choklad, två stora wraps, massa mackor.... och rörde mig ingenting. Jag har gått upp 3 kilo på några veckor om jag ska lita på vågen nu men det är vikten på torsdag som gäller istället eftersom kroppen fortfarande är chocksvullen efter de senaste veckornas frossa. NU KÖR VI NOVEMBERUTMANINGEN! Right?

Okej, HÄR finns allt om Ätatränakämpas novemberutmaning.

Först vad utmaningen innebär generellt, alltså hur Ätatränakämpa beskriver den, och sedan vad den betyder för mig:

I allmänhet:

MAT
Den första delen är en utmaning om vad vi stoppar i munnen.
Vad som inte ska stoppas i munnen under den här november-utmaningen är godis.
Det behöver väl inte utvecklas något mer.
Vad man räknar in i ”godis” avgör var och en.
Jag tycker att vi ska ha en undantagsdag. Men bara en.
Den får man använda när man vill under månaden, om man vill.

TRÄNING
Del två i utmaningen handlar, inte helt otippat, om träning.
Under november ska följande uträttas:
80 km ska promenaras/cyklas/simmas/springas eller annan fysisk aktivitet som kan uppmätas i sträcka.
15 träningspass ska utföras. Som träningspass räknas ett pass på minst 30 min och när man är ombytt till träningskläder.
2 nya träningsformer ska testas (kan vara allt från ett nytt grupppass, eller att testa på att springa om man annars bara brukar promenara etc)
Ett träningspass ska under perioden vara minst 100 minuter. Om det är en långpromenad, en tur till gymmet eller något helt annat, är upp till dig.
30 minuter sammanlagt i plankan. Varav minst 10 av de minuterna ska vara på tårna.
300 armhävningar ska utföras varav minst 30 ska vara på tårna. Orkar man inte en armhävning på tårna, får man göra strikta på nervägen och sedan hjälpa sig upp. Bara man håller emot så mycket man orkar på vägen ner. Armhävningarna går även att byta mot någon annan övning där du effektivt kan använda din kroppsvikt. Om du vill byta övning, skriv vilken du vill byta till.
4 ordentliga stretch/avslappning/yoga/meditation eller liknanade ska utföras.
30 minuter varje vecka ska tillägnas dig. Det ska vara 30 minuter (eller mer!) som du skämmer bort dig på något vis. Tar ett hett bad, lägger ansiktsmask, får en massage. Gör något för dig själv som du mår bra av. Det är lika viktigt som det andra.

BELÖNING

Givetvis ska vi ha en form av belöning när vi klarat av Novemberutmaningen.
Vad som är en bra belöning för dig, det vet bara du. Men du ska skriva ner vad din belöning ska vara.
Men alla som kommer vara med i utmaningen och klarar den, kommer få en present hemskickad!
Jag tänker inte avslöja vad det är, förrän sista november, men det blir som en tidig julklapp som belöning för att ni klarat utmaningen och som tack för att ni varit med och peppat mig hela vägen!

Hur gör man för att vara med?
Man kommenterar på inlägget här och säger om man vill vara med i både mat och träningsutmaningen eller i bara en av dem och då i vilken. Dessutom skriver man vilken typ av belöning man ska ge sig själv när man har klarat av hela månaden. Sen skriver man om utmaningen på sin blogg tillsammans med bilden ovan och en länk hit. Minst en gång i veckan, förslagsvis söndag, skriver man ett inlägg där man länkar till Novemberutmaningen här och skriver en uppdatering hur det går. Har man ingen blogg får man kommentera här och berätta hur dte går. Sen peppar vi varandra! Alla som är med i utmaningen kommer jag länka till under ”Novemberutmaningen” så att vi lätt kan hitta varandra och ge varandra en spark i baken om det behövs.
Man får komma med i utmaningen även efter att vi börjat, det innebär bara att man har mindre tid på sig att utföra all träning.

 

Detta innebär utmaningen från mig:

Från och med idag blir det en månad utan godis och med max fyra glas vin under månaden. Till och med den 1 december alltså. Jag kommer även att minimera brödintaget. Detta innebär att jag får äta två foccaccias/paninis i veckan, men inte bröd hemma, för jag missbrukar det igen.

Jag kommer få ha en undantagsdag under månaden men jag väntar med den ett tag och tar den spontant, beroende på när något kul händer. Men även då gäller max 4 glas vin denna månad.

Träningen är svårgreppbar eftersom jag aldrig mäter den i månader utan i veckor/dagar. Men detta innebär träningen för mig:

80 km kommer jag välja att promenera, eftersom jag hellre dör än cyklar/simmar/springer, haha! 80 km på en månad blir 20 km i veckan.  6 km är ungefär en timmes promenad, så det blir alltså lite mer än tre timmars promenad i veckan. Jag kommer göra det till en timme om dagen under november. Japp, blir tufft men så blir det.

15 träningspass, innebär cirka 4 pass i veckan (lite mindre) och jag kommer träna 4 pass i veckan. Mina pass är ju alltid en timme ungefär, eftersom jag aldrig tränar i gymmet.

2 nya träningsformer ska testas - absolut, då testar jag två nya pass på sats och återkommer om det under månadens gång!

Ett träningspass ska under perioden vara minst 100 minuter - jag kommer välja att promenera i 100 minuter en gång under månaden.

30 minuter sammanlagt i plankan. Oh, jag står aldrig i plankan men 30 minuter totalt innebär en minut om dagen, så det kommer jag göra innan sängen på kvällarna. De första 20 dagarna blir på knäna, och de sista 10 på tårna.

300 armhävningar, varav minst 30 på tårna - jag kan verkligen knappt göra armhävningar på knäna så för mig blir det ingenting på tårna. 10 armhävningar om dagen, alltså!

4 ordentliga stretch/avslappning/yoga eller liknande. Jag kommer köra ett "vitt" pass i veckan, dvs yoga eller pilates.

30 minuter varje vecka ska tillägnas dig. Gör något jag mår bra av. Detta är lite svårt, eftersom jag mår bäst av att typ käka godis nu igen, och läsa och umgås med kompisar gör jag ändå varje dag, men jag ska tänka ut något varje vecka och meddela er vad det blir!

Belöning - Jag har ännu inte tänkt ut min belöning. Först tänkte jag thaimassage men det går jag ändå på med jämna mellanrum så det känns inte såå himla lyxigt. Och shoppa böcker och kläder gör jag också så ofta. Ska fundera lite på vad som kan kännas extra lyxigt och som inte involverar mat.


Detta är alltså vad som gäller, och så 1300 kalorier om dagen för mig förstås. Som vanligt. Återkommer ikväll med rapport! Förvisso känner jag mig heelt o-taggad men det kommer väl efter några dagar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0