Mer träning, yay! Och mindre alkohol!


Vi ses på lördag, baby, men sedan blir det bye-bye för ett tag!


För att komma igång riktigt ordentligt så ska jag börja promenera igen. En timmes promenad om dagen med en vilodag i veckan. Från och med idag. Jag ska alltså promenera en timme även de dagar då jag tränar (tre dagar i veckan).

Ikväll får jag besök från Prag, hon ska vara här från idag tills på söndag, så det blir en riktig prövning. Besök brukar oftast vara kopplat till att släppa alla tyglar gällande käk och alkohol för mig, men icke så denna gång. På lördag har vi bestämt att vi ska gå ut och då blir det vin och så. Därefter har jag dock en ny grej jag bestämt, som jag nu ska förklara:

Utifrån tidigare viktnedgångsomgångar har jag insett att det blir svårt för mig att gå ner riktigt ordentligt mycket i vikt om jag dricker alkohol under tiden. Och det är inte några glas vin i sig som är farligt, utan det beteende jag alltid har kring själva alkoholen. Låt oss säga att utgången ska ske på en lördag. Då tänker jag redan på morgonen att hela dagen ju "ändå är förstörd" (DÅLIGT, i know) och kanske käkar någon muffins på muffinbakery och/eller stor panini/stor pastarätt på något café under dagen. Middagen blir alltid, undantagslöst riktigt onyttig på gå-ut-dagar. Det kan handla om att jag lagar massa spagetti med köttfärssås hemma och äter tills jag storknar, eller att jag går ut och käkar på restaurang med någon vän. Därefter när vi ska börja dricka här hemma, så behöver jag alltid snacks till vinet - det blir ju så mycket godare då. Det kan bli choklad, massa nötter, naturgodis, ostbågar, chips eller något annat. Och sedan dricks det ju, och på natten blir det nattmat och dagen efter bakismat.

Ni hör ju själva hur det låter. Så nu på lördag blir det alltså utgång med min besökande från Prag. Säkerligen kommer vi bli fulla, ha snacks och käka nattmat. Men på söndagen är det stenhårt igen. Och därefter har jag bestämt mig för att inte dricka på ett tag. Den här gången vill jag inte sätta någon bestämt tidsintervall men jag ser att jag skulle kunna hålla det fram till jul åtminstone. Och dricker jag någon gång (max varannan vecka) under den tiden så kommer jag tillåta mig max två glas (rödvin).

För den här gången ska jag nå mitt mål. Och då får alkoholen vila litegrann. Därmed inte sagt att man inte kan ha kul och göra roliga saker ändå förstås!

Vill du gå ner i vikt? Hur ser du på alkohol i din kost?

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag dricker sällan alkolhol av den anledningen att jag inte tycker om det och är inte direkt någon partytjej. För mig är det roligare att vara i skogen med hunden och sambon.. Men jag förstår att det kan vara svårt för de som dricker alkohol. Det huvudsakliga är ju att sker mindre ofta än förut nu :)

2009-09-02 @ 13:30:37
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: Pernilla

En dag i veckan är min regel. Har en "fridag" då jag får käka lite vad jag vill samt dricka vin/alkohol. Går hur bra som helst (för mig, jag vet att det inte fungerar för alla). Men det är verkligen stenhårt EN dag. Ingen bakismat alltså!



/Pernilla

2009-09-02 @ 13:37:13
URL: http://teatimedarling.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Jag tror helt enkelt att jag har gjort detta såååå många gånger att jag vet att det inte fungerar att bara längta efter att få äta/njuta EN gång i veckan. Man måste leva SJU dagar i veckan… (OMG va pretto det låter)



Tror att denna gången har jag liksom bara slappnat av och insett att om jag äter bra - vilket jag gör! och tränar - vilket jag också gör, gör så kommer jag tappa vikt. Det låter så jäkla enkelt och jag vet inte hur många gånger jag har fnyst åt människor som sagt samma sak. Grejer är ju bara att det stämmer.



PS: Det där med att det är superviktigt att äta frukost stämmer också…

2009-09-03 @ 17:03:41
URL: http://teatimedarling.blogg.se/
Postat av: kill calories

Malin: Åh, vad fint att slippa alkohol-issues. Alltså, jag har ju absolut inga problem att avstå rent fysiskt (tack och lov) men det är mer en social grej att dricka och då har jag kopplat ihop det med en massa andra onödiga beteenden helt enkelt. Men du har rätt, det viktiga är att jag pausar lite från det :)



Pernilla: Det låter jättebra, men äter du dig alldeles galen då? för så kan det bli lite om jag har en undantagsdag, att jag "passar på" vilket ju är superkorkat. men då vill jag liksom äta allt godis i världen eftersom jag vet att det kommer dröja en vecka till nästa gång. Så en liten paus från undantagsdagar tror jag absolut kan vara en bra idé för min del... har du några regler på din undantagsdag?

2009-09-03 @ 17:42:37
URL: http://killcalories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0